Dag 3: Als Nederlanders in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tim en Esmee - WaarBenJij.nu Dag 3: Als Nederlanders in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tim en Esmee - WaarBenJij.nu

Dag 3: Als Nederlanders in Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Tim en Esmee

22 Juli 2015 | Indonesië, Batavia

Vandaag zijn we Jakarta gaan verkennen. Maar niet zonder een goed ontbijt in het hotel. Er was enorm veel keuze, zo ging ik veilig voor het bananenbrood en waagde Tim het om 9.00 uur ochtends op saté. Het hotel regelde een taxi voor ons naar Jakarta old town. Het contrast in de stad is enorm, zo zie je de meest chique gebouwen met daarnaast een sloppenwijk. Ook rijden er meer scooters dan auto's op de weg. Op de scooter is niks te gek, zo zitten ze er gemakkelijk met vier personen op en krijgt de baby de fles of is moeder luizen bij haar kind aan het verwijderen. Kan allemaal! We gingen als eerst naar het gouverneurskantoor (museum). Op straat werden we door iedereen aangekeken ook al hadden we ons al redelijk aangepast (alle vrouwen hebben bedekte knieën en schouders). Toen we in de rij aan het wachten waren kreeg ik en daarna Tim een klein meisje in onze armen geduwd. We schrokken en liepen door. Deze man wilden zijn kind afgeven, bizar. Eenmaal in het museum kreeg iedereen oranje teenslippers. Wij als enige blauwe met een 'luxe' voetenbed. Al bij het schoenen omwisselen wilden er mensen met ons op de foto. Dit gebeurde vandaag ongeveer 10 keer. Van giechelende meisjes tot gezinnen en 'stoere' jongens. En dan niet een foto, maar 4, 5 of 6. He oversteken van het plein (taman fatahillah) was dan ook een hele opgaaf. We aten wat bij café Batavia (heerlijke soto soep en noodles). We wilden nog wat kijken bij de straatkrampjes maar net op dat moment kwam de politie, die er alles behalve vriendelijk uitzag, en iedereen was meteen weg. Degene die te laat waren zagen hun spullen verdwijnen in de laadbak van de politieauto. Vandaag waren het selfiesticks, die hier erg populair zijn. De indonesiërs lijken net chinezen. Van ALLES maken ze een foto. We gingen met de taxi naar sunda kelapa (VOC haven). Met een ieniminie bootje gingen we naar het museum aan de overkant van het water. De bootbestuurder dropte ons in het midden van een sloppenwijk. We liepen verkeerd en al snel kwam de bestuurder even met ons mee, wat geen slechts idee was. We moesten best een stukje midden door de sloppen. Het bahari museum stelde niet veel voor, dus na het beklimmen van de uitkijktoren namen we een taxi terug. We zwommen wat, fristten ons op en gingen naar de shoppingmall Grand Indonesia. Alles moet hier met de taxi maar het kost dan ook niks (3 euro voor 20 min). We aten wat in een hip tentje en gingen snel shoppen. En al snel zagen we zara, h&m en forever21, maar dat is hier duurder dan in Nederland. De mall was ontzettend groot met bijna alles wat je maar kunt bedenken. Op de terugweg met de taxi kwam er bij het stoplicht om half 11 's avonds een meisje van ongeveer 5 jaar smekend aan ons raam staan. Ze bleef minuten naar binnen kijken voor eten maar onze deuren waren op slot. Ik had nog een chocolade drankje over en we wilden het geven, maar onze taxi chauffeur zei dat het te gevaarlijk was. Het was super zielig, en we hadden haar graag eten gegeven. Nu zijn we weer in het hotel en morgen gaan we naar Bogor.

• 23 Juli 2015 - 13:19

Theo En Wiltruud:

Leuke verhalen geniet ervan

• 23 Juli 2015 - 15:55

Gido En Stella:

Zo leuk! En zo herkenbaar!
    Zielig van dat meisje zeg... En wen er maar aan dat jullie nog vaker op de foto moeten gaan. Ligt dus toch niet aan onze blonde haren en bleke huidjes! :p

Verheugen ons op jullie volgende verslag!
    XX Stella & Gido